Zgodovina projekta ZKG

Zgodovina projekta ZKG

Pred več kot desetimi leti se je Gradbeni inštitut ZRMK odločil, da bo kot vodilna ustanova na svojem področju razvil sistem priprave meril in postopek za ocenjevanje izdelkov in storitev s področja graditeljstva. S tem je bil položen temeljni kamen Znaka kakovosti v graditeljstvu kot nadstandardne blagovne znamke, katere simbol je postala rumeno-oranžno-modra hišica z belo zvezdico, dobro prepoznavna oznaka za celovito kakovost. Celovita kakovost pomeni več kot zgolj tehnične zahteve, predpisane s standardi, pravilniki ali normativi. Označuje kakovost, s katero so pri graditvi zadovoljni vsi: od naročnika, uporabnika, lastnika do širšega družbenega okolja. To je mogoče le takrat, ko merila vključujejo najnovejše in najvišje tehnično-tehnološke zahteve za izdelek ali izvedbo storitve, za proizvodnjo in poslovni sistem, za vgradnjo in uporabo, vzpostavitev sistema stalnega razvoja in izboljšav, skrb za varovanje okolja in obvladovanje celotnega življenjskega cikla izdelka.

Prva merila in ocenjevanje so bili pripravljena in izvedena za okna, balkonska vrata in panoramske stene s poudarkom na energijski učinkovitosti in prvi trije znaki kakovosti za okna (Okno JELOTERM, proizvajalca Jelovica, iz Škofje Loke, Leseno okno D01, proizvajalca Marles hiše Maribor in Leseno okno INO-68, proizvajalca INLES HRAST iz Ribnice) in izdelke nasploh so bili podeljeni leta 1997 na sejmu MEGRA v Gornji Radgoni. Upoštevati je treba, da pred desetimi leti še niso bili v veljavi gradbeni predpisi in standardi, ki se nam danes zdijo samoumevni. Prav projekt Znak kakovosti, ukrepi takratne Agencije za učinkovito rabo energije ter projekt ENSVET so pripomogli, da se danes vgrajujejo celo energijsko učinkovitejša okna, kot jih predpisuje veljavni Pravilnik o toplotni zaščiti in učinkoviti rabi energije v stavbah. Da bi prizadevanja Gradbenega inštituta ZRMK kot izvajalca projekta čim bolj učinkovito pripomogla k dvigu kakovosti, bi morala pri tem z roko v roki sodelovati tudi država in stroka. Merila za ocenjevanje oken so bila v teh letih dopolnjena že štirikrat, kar dokazuje, da je projekt ZKG dinamičen proces, ki upošteva tehnološki napredek in višje okoljevarstvene standarde.

Zanimivo področje ocenjevanja so bile izvedbe obnov fasad, ostrešij in kritin na stavbah kulturne dediščine. Pri skrbi za kulturno dediščino je zlasti pomembna izvedba, prilagojena veljavnim merilom kulturnih spomenikov, zato sta bila priprava meril in ocenjevanje za to področje zelo zahtevna in vsekakor izstopata iz okvira ostalih ocenjevanj. Poznavanje tradicionalnih materialov, pravilne priprave in uporabe, poznavanje tradicionalnih metod in tehnik izvedb terja izjemno veliko znanja in predvsem izkušenj.

Ob koncu leta 2000 se je začelo tudi ocenjevanje storitev s področja obrtniških in zaključnih del v gradbeništvu. Na tem področju je bilo poznavanje pravil ter tehnik izvedbe še v povojih. Strokovnjaki so se zato morali opirati na tuje standarde, predvsem na nemški DIN.

Narejena je tudi že podlaga za ocenjevanje večstanovanjskih stavb. Priprava teh meril je zelo celovita in predvsem težavna. Potrebno je usklajeno sodelovanje strokovnjakov z več področij. Moči in znanje morajo združiti arhitekti, urbanisti, statiki, potresni inženirji, strokovnjaki s področja bivalnega okolja in gradbene fizike, elektro- in strojni inženirji, tehnologi, ekonomski strokovnjaki, itd.. Čeprav je bilo pilotno ocenjevanje izvedeno, pa je za dokončanje tako zahtevne naloge preprosto zmanjkalo denarja. Zlasti tu bi bila dodatna pomoč države še kako dobrodošla, saj bi bila korist za vso družbo večkratna in dolgoročna.

V vseh teh letih je bilo doslej izvedeno ocenjevanje na šestindvajsetih področjih in na različnih prireditvah podeljenih 118 priznanj. In kaj lahko po desetih letih rečemo o Znaku kakovosti? Neposredni učinki in koristi so seveda zelo težko merljivi. Vsekakor ni mogoče zanikati dejstva, da je na področje graditeljstva v Sloveniji prinesel nekaj novega, proizvajalce in ponudnike storitev je spodbudil k prizadevanjem za večjo kakovost in morda mednje vnesel celo malce tekmovalnega duha. Potrošniki pa se pri tehtanju med množico domačih in tujih ponudnikov laže odločijo za takšno izbiro, ki jim najbolj ustreza.

Seveda kakovost nikoli ni bila poceni. Nemogoče je pričakovati, da bo najkakovostnejši izdelek hkrati najcenejši. Zato je morda največji prispevek znaka kakovosti v tem, da je ob vsesplošni težnji po čim večjem zniževanju stroškov in cen, dosegel ohranitev ali celo izboljšanje splošne ravni kakovosti. Njegov vpliv je viden tudi pri tistih proizvajalcih in ponudnikih storitev, ki ga iz različnih razlogov niso prejeli, saj si v neizprosnem boju za tržne deleže prevelikega zaostajanja za nagrajeno konkurenco ne morejo privoščiti.

 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.